Kako saznaje Nova.rs iz izvora iz Patrijaršije, pismo patrijarhu SPC poslato je pre 12 danaa u njemu se, između ostalog, traži od Porfirija da objasni zvanični stav Srpske Pravoslavne Crkve povodom planiranog rudnika Rio Tinta.

„Želimo da znamo da li je crkveni kompleks prodat pomenutoj kompaniji, kako se priča po kuloarima, da li je zabrana našeg okupljanja u crkvenoj porti namerna i da li će crkva stati uz svoj narod i povući zabranu“, navodi se, između ostalog, u pismu.

Tragom ove informacije portal Nova.rs je pokušao da kontaktira Nebojšu Petkovića iz udruženja građana „Ne damo Jadar“, ali on nije želeo ni da potvrdi, ni da demantuje informaciju da je pismo poslato patrijarhu, uz kratku porku da „ne želi da se raspravlja sa patrijarhom prekom medija“.

Patrijarh Porfirije je danas reagovao povodom događaja minulog vikenda i apela da se SPC oglasi zbog namera Rio Tinta da iskopava litijum u dolini Jadra. On je poručio da nije primarni posao crkve da se bavi ekonomskim i socijalnim pitanjima, te da reakciju zahtevaju oni koji nisu ni ušli u crkvu.

Podsetimo, u jednom u prethodnih izdanja dnevnog lista „Nova“ objavljena je i priča meštana iz doline Jadra, koji su istakli da im je zabranjeno okupljanje u crkvi samo zbog toga što se bune protiv namera Rio Tinta da iskopa litijum, kao i da je zabrana nastupila nakon posete evropslanice Viole fon Kramon.

Sadržaj pisma koje je upućeno patrijarhu SPC pre manje od dve nedelje, a do kog je došao naš portal, prenosimo u celosti.

„Vaša svetosti, pored svog progona i patnji koje trpimo od strane kompanije Rio Tinto na područiju našeg sela Gornje Nedeljice, ovih dana nas je pogodio akt koji je stigao od Eparhije šabačke kojim se mi teramo i progonimo od naše crkve, a nadležni sveštenik se kažnjava ukorom. Ono što nas je dodatno zbunilo jeste činjenica da ovaj „akt“ potpisuje izvesni arhijerejski zamenik arhimandrit Nifont, a ne naš Episkop Lavrentije koji nas dobro poznaje i razume.

Od naših prijatelja iz Šapca saznali smo da je Episkop Lavrentije već duže vreme teško bolestan, pa nam je sad jasno odakle ovakva netrpeljivost od strane arhimandrita Nifonta i sveštenika Mirka sa kojim smo već imali neprijatnosti zbog javnog promovisanja kompanije Rio Tinto. Odgovorno ovo tvrdimo, jer imamo saznanja da oni pod uticajem politike vrše ovakav napad na meštane naših sela u Jadru i Udruženje Ne damo Jadar koje mi činimo. Čak je nedavno glavni geolog Rio Save, Vladica Erić, predsedniku druge mesne zajednice jasno rekao da su sveštenici „namireni“, te Vas molimo da nam objasnite šta to znači. Na proslavi tristagodišnjice našeg hrama Svetog Georgija u Gornjim Nedeljicama , 2006. godine, Episkop Lavrentije je bio ganut našim ponašanjem, slogom, snagom i zajedništvom kojim smo obnovili celokupan crkveni komples, nazivajući nas ponosom svoje crkve.

Danas smo na teškoj muci, branimo svoje kuće i njive, branimo svoju crkvu od udara stranih eksploatatora koji hoće sve da nas zatru, zarad svog profita. Na osnovu ove odluke Eparhije šabačke, mi smo zaključili da više nismo ponos crkve, mi kršimo zakone i crkvu dovodimo u neprijatnu situaciju. Zabranu okupljanja u našoj crkvi shvatili smo kao izdaju zbog nečijeg interesa, jer tu istu crkvu posetio je prvo Jakob Stausholm, generalni direktor Rio Tinta, bez blagoslova i obaveštenja javnosti u junu ove godine. Zašto je Jakob došao baš tu, obišao crkveni kompleks i otišao? Zabrana je izrečena tek nakon dolaska Viole von Кramon.

Naime, Viola je toga dana bila nepoželjan gost u našoj crkvi, ali je sutradan srdačno dočekana u manastiru Visoki Dečani na Кosovu, gde ju je dočekao iguman Sava Janjić. Ništa ne razumemo, naročito gde smo pogrešili, kome smo zasmetali, jer ovaj narod veruje u pravdu i veruje u zaštitničku ulogu naše crkve. Sve što možemo mi činimo za opstanak naroda i crkve na prostoru Gornjih Nedeljica, ne rečima nego svojim delima. Pokušali smo da crkvu zaštitimo kao kulturno javno dobro u Zavodu za zaštitu spomenika u Valjevu.

Zavod se izgleda izjašnjava negativno, govoreći da je crkva kroz vekove menjala svoj izgled i da ne može biti zaštićena traženim vidom zaštite. Zvaničan dokument nismo dobili, ali je sveštenik obavešten o tome usmeno. Od arheologa smo takođe saznali da Rio Sava plaća studiju zaštite crkvenog kompleksa, te smo i tada bili zatečeni da se Sinod SPC ne oglašava povodom ugroženosti crkvenog kompleksa. Narod je nastavio borbu za ovu svetinju, kupujući njive i pripajajući ih crkvenom kompleksu, samo da se spasi što može. U toku samo ove godine u crkveni kompleks uložili smo 35000 evra, za oslikavanje crkve, i kupovinu zemlje. Narod ovog sela je počeo da se buni, jer se na brojna dešavanja naša crkva oglasila zabranom i ukorom, istog tog naroda. Zbog svega ovoga, mi smo dužni da Vas obavestimo o svim dešavanjima, i da od Vas zatražimo zvanično objašnjenje o stavu Srpske Pravoslavne Crkve, a povodom planiranog rudnika Rio Tinta. Želimo da znamo da li je crkveni kompleks prodat pomenutoj kompaniji, kako se priča po kuloarima, da li je zabrana našeg okupljanja u crkvenoj porti namerna i da li će crkva stati uz svoj narod i povući zabranu.

Takođe, Vaša Svetosti, naši pravnici koji su poznavaoci i crkvenog zakonodavstva su nas obavestili da našeg nadležnog sveštenika može kazniti samo Vladika, te da je kažnjavanje od strane drugog sveštenog lica kršenje 217. člana Ustava SPC i 56.člana Кrivičnog pravilnika SPC u kome jasno stoje ove odredbe, pa Vas molimo da ovu kaznu stavite van snage.

Što se nas tiče, mi svoju borbu nastavljamo bez odmora, ovako kako smo je i počeli. Ako nas podržavate, naša snaga biće još veća. Crkva naša Nedeljička je naša snaga, naša moć i nećemo dozvoliti da joj se nešto desi, kako su je branili naši preci svih ovih trista godina, branićemo je i mi. Takođe, ovo pismo koje Vam pišemo je bez znanja javnosti i medija, te ovaj problem koji je nastao saopštavamo prvo Vama kako je red, jer mi smo , Vaša Svetosti samo meštani Nedeljica koji su na svoja leđa primili najvceći krst današnjice“, navodi se u pismu.